Metoda Ustawień Narodowych (2014)
Metoda Ustawień Narodowych (MUN) to projekt performatywny dotyczący konfliktów na tle etnicznym i religijnym widzianych w perspektywie historycznej i współczesnej. W warstwie historycznej dotyka problemu pamięci relacji międzyetnicznych na terenach polsko-białoruskiego pogranicza w okresie II wojny światowej, między innymi sprawy Romualda Rajsa, pseudonim Bury. Ukazuje związek między przeszłością a aktualną sytuacją społeczno-polityczną w Polsce i na świecie, sprzyjającą umacnianiu się ruchów i postaw skrajnie nacjonalistycznych.
Koncepcja projektu opiera się na mechanizmie przyjmowania i wykonywania ról społecznych, w szczególności roli oprawcy i ofiary. Performans pozwala przetestować granice władzy roli i sytuacji nad jednostką. Treść materiałów źródłowych dotyczących autentycznych wydarzeń zostaje przełożona na język dramatu w postaci dokumentalnych wydarzeń performatywnych, w których bezpośrednio uczestniczą ich widzowie. Każde wydarzenie utrzymane jest w konwencji gry pozwalającej jej uczestnikom na przyjrzenie się swoim reakcjom w złożonych konfliktowych sytuacjach społecznych.
Reżyseria: Michał Stankiewicz
Zob. też:
http://metodaustawiennarodowych.pl
https://www.facebook.com/metoda.ustawien.narodowych
Projekt jest realizowany w ramach Pracowni Sztuki Społecznej przez Fundację Uniwersytetu w Białymstoku, dzięki uzyskanemu przez reżysera stypendium twórczemu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, oraz wsparciu finansowemu Miasta Białystok i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego.
MICHAŁ STANKIEWICZ – studiował dziennikarstwo na Uniwersytecie Warszawskim, wiedzę o teatrze w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz dramatopisarstwo w Szkole Dramatu Tadeusza Słobodzianka. Uczestnik warsztatów scenariuszowych i dramaturgicznych z Markiem Koterskim, Iwanem Wyrypajewem i Fritzem Katerem. Autor sztuk: “HHH”, “Łaskotanie”, “Kto nie klaszcze nie ma ręki”, oraz zdarzeń na pograniczu teatru i performansu: “Śmierć Wrogom Ojczyzny” (prezentowanego podczas Dni Sztuki Współczesnej w Białymstoku w czerwcu 2014 r.), “Import/Export” (aktualnie prezentowane w ramach 5. edycji programu Teatru Polska Instytutu Teatralnego). Współpracował m.in. z Polskim Radiem, Aktuelles Forum - organizacją wspierającą dialog międzykulturowy w Europie, teatrem Komuna Otwock oraz Muzeum Powstania Warszawskiego. Uczestnik artystycznej rezydencji podczas Festiwalu Sopot Non-Fiction (2012). Laureat konkursu Dolina Kreatywna organizowanego przez Telewizję Polską (2007) oraz Finalista I Obserwatorium Artystycznego Entree (Teatr Rozrywki w Chorzowie, 2008) za etiudę “Krzesła”. Sztuka “Kto nie klaszcze, nie ma ręki” znalazła się w półfinale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej w roku 2012. Prowadził warsztaty dramaturgiczne w Laboratorium Reportażu przy Instytucie Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego oraz w Instytucie Socjologii Uniwersytetu w Białymstoku. Stypendysta Prezydenta Miasta Białegostoku (2010, 2013), Marszałka Województwa Podlaskiego (2013) oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014).
ENGLISH:
THE METHOD OF NATIONAL CONSTELLATIONS
The Method of National Constellations is a performative project that refers to ethnic and religious conflicts as seen from both the historical and contemporary perspective. As its starting point, it takes the problem of inter-ethnic relations on the areas of Polish-Belarusian borderland during the Second World War, and the actions of Romuald Rajs, also known as Bury, among other cases. It explores the connection between the past and the present socio-political situation in Poland and in the world that is fostering extreme nationalist attitudes and movements.
The concept of the project is based on the mechanism of adopting and performing social roles, in particular those of a victim and of a persecutor. It is aimed at testing the boundaries of power that the role and situation have over an individual. Within this conceptual framework, the content of source materials connected to authentic events is translated into the language of drama in the form of documentary performances which engage the viewers as immediate participants. The performances are kept in the convention of a game, in which the participants gain an insight into their own reactions to complex, conflict-affected social situations.
Each of the performances engages 10 participants and ends with a group discussion. The performances are video-documented.
Time: November 2014
Place: Białystok (Poland)
Dramatist & director: Michał Stankiewicz
Production: University of Białystok Foundation // Social Art Workshop
Financial support: Ministry of Culture and National Heritage, City of Białystok, Podlaskie Voivodeship’s Marshall Office
Dane adresowe:
Fundacja UwB
ul. M. Skłodowskiej-Curie 14
15-097 Białystok
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.