Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku

Edukacja międzykulturowa w przedszkolu – relacja wolontariuszki

W lutym 2014 roku wolontariusze (studenci UwB, licealiści), rozpoczęli realizację programu edukacyjnego "Przygody Innego" w białostockich przedszkolach i szkołach podstawowych. Działanie poprzedzone było szkoleniem z zakresu metodyki edukacji międzykulturowej.
Zapraszamy do zapoznania się z krótką relacją wolontariuszki z warsztatów w Przedszkolu Samorządowym nr 64 w Białystoku.

Osoby zainteresowane prowadzeniem podobnych zajęć w placówkach edukacyjnych w Białymstoku prosimy o kontakt z koordynatorem działania: dr Anna Młynarczuk-Sokołowska, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Inicjatywa jest realizowana przez Fundację Uniwersytetu w Białymstoku we współpracy z Fundacją Edukacji i Twórczości.

Urszula Borys
Pacynka Inny wśród dzieci

Podczas pierwszego spotkania w Przedszkolu Samorządowym nr 64 "Akademia Jasia i Małgosi", dzieci z wielkim zapałem odpowiadały na pytania dotyczące postaci Innego. Moment pierwszego kontaktu z pacynką był zaskakujący, ponieważ dzieci przyjęły Innego, jako nowego członka grupy. Przedszkolaki w różnorodny sposób witały się z Innym - poprzez podanie ręki, przytulenie czy głaskanie po włosach.

6-letni Joachim stwierdził, że "Inny jest naszym przyjacielem, który lubi się z nami bawić". 7-letnia Wiktoria zauważyła, że "Inny to nasz nowy kolega. On przychodzi do nas, zawsze się uśmiecha i opowiada nam fajne przygody". Zdaniem 6-letniej Dominiki, Inny to starszy chłopiec, który przychodzi w każdą środę, aby porozmawiać z dziećmi i opowiadać nowe bajki, które według 6-letniej Amelki "są fajne i dzieci nigdy takich nie słyszały".

Podczas czwartych zajęć zaskakujący był fakt, że dzieci zauważyły zmianę w wizerunku Innego, który był inaczej ubrany, miał więcej piegów i nie posiadał plecaka. Dzieci z zaciekawieniem dopytywały gdzie był Inny i dlaczego ma tak dużo piegów. Zdaniem sześcioletniej Amelki "Inny jest fajny, bo ma inne włosy, rumieńce i pieguski".

Wszystkie dzieci zgodnie stwierdziły, że podczas zajęć czują się dobrze - bo jest im miło. 6-letnia Dominika zadeklarowała, że lubi zajęcia z Innym, bo są bardzo ciekawe.

wolont1

 

Odmienność widziana oczami dzieci

Pierwsze zajęcia pokazały, że Inny w oczach dzieci to osoba, która pochodzi z innego kraju, ma inny kolor skóry, jest starsza lub młodsza, niska lub wysoka, ubiera się w inny niż dzieci sposób. Według 6-letniej Amelki Inny (pacynka), też jest inny, ponieważ jest straszy, ma 12 lat, jest niski, ubiera się w śmieszne koszule i kolorowe spodnie.

Najczęściej rysowanymi postaciami, które dzieci kojarzyły z odmiennością były osoby czarnoskóre, Chińczycy oraz Eskimosi. Prace przedszkolaków przedstawiały też osoby młode i starsze, dzieci pochodzące z różnych krajów. Na wszystkich pracach Inny zajmował centralne miejsce na kartce.

 wolont3wolont4

 

 

Dane adresowe:

Fundacja UwB
ul. M. Skłodowskiej-Curie 14
15-097 Białystok
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.