Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku
II nagroda w konkursie "Odmrażamy chłodnię"
Beata Demczuk i Magdalena Szpyruk
Wydział Architektury Politechniki Białostockiej
Opis autorski
Ze względu na niechęć właścicieli do obiektu postanowiliśmy zaproponować formę, która będzie w stanie nie tylko sama się utrzymać, ale będzie również przynosiła firmie dochody, przez co będzie przychylniej przez nich postrzegana. Warto też zwrócić uwagę na walory historyczne, jakie reprezentuje ze sobą obecnie bryła chłodni, została ona pozostawiona z zewnątrz w niezmienionej prawie formie, a jej niezwykła niegdyś funkcja i ogrom powierzchni, wyeksponowane zostały zwłaszcza w części podziemnej budynku.
Już w początkowym etapie projektowania pojawił się problem doświetlenia pomieszczeń, które było zbędne przy wcześniejszym wykorzystaniu budynku, aby nie wprowadzać zmian w wyglądzie zewnętrznym budynku, zaprojektowane zostało doświetlenie poprzez stropy między-kondygnacyjne. Uformowana wewnątrz struktura, jest formą durszlaka, przenikającą aż do kondygnacji podziemnej. A dzięki jego okrągłej formie została przełamana surowość i prostota bryły. Wokół centralnej części doświetlającej sytuowane są pomieszczenia użytkowe.
Projekt odmrażający chłodnię ma na celu przekształcić ją w jednostkę rozwijającą w ludziach wrażliwość na sztukę. Skupia w sobie wszystkie możliwości kreatywnego rozwoju od najmłodszych użytkowników (dzieci) po tych najstarszych, którzy zainspirowani sztuką mają szansę by połączyć przyjemne z pożytecznym, czyniąc swoją pasję z możliwością dochodów. Obiekt będzie oferował rozwój i ukierunkowanie, dzięki czemu już od najmłodszych lat będzie można odnaleźć kierunek jakim chce się podążać.
Otoczenie zewnętrzne jest przestrzenią wypoczynku, rekreacji oraz wystaw plenerowych. Plac znajdujący się przy frontowej elewacji nawiązuje do rozwiązań mieszczących się wewnątrz. Posadzka zaprojektowana została na module słupów konstrukcyjnych wspierających budynek, a oświetlenie mieszczące się w posadzce jest odzwierciedleniem wewnętrznego doświetlenia pomieszczeń użytkowych. Powierzchnia znajdująca się w północnej części obszaru objętego opracowaniem, jest przestrzenią rekreacyjną i jest kształtowana w bardziej swobodny sposób. Uwypuklające się zielone trawniki są dalszym etapem przełamywania surowości bryły. Tam też znajdują się urządzenia rekreacyjne, takie jak szachy, kino/teatr z zapleczem mieszczącym się w budynku, plac zabaw przeznaczony dla najmłodszych, oraz miejsca siedzące i stelaże wystawowe.
Od strony południowej, tuż przy trasie Baranowickiej umieszczone zostały parkingi, oraz zaplecze obiektu, jest to teren, na który silnie oddziałuje hałas napływający z trasy, dlatego też zrezygnowano z projektowania tam urządzeń rekreacyjnych.
W południowo-zachodniej części znajduje się budynek, z powierzchniami biurowymi do wynajęcia, wraz z przylegającym do niego parkingiem, na którym mieści się 19 miejsc postojowych (w tym 2 przeznaczone dla osób niepełnosprawnych), zaś parking przeznaczony dla użytkowników budynku chłodni posiada 96 miejsc parkingowych (w tym 4 przeznaczone dla osób niepełnosprawnych). Oba parkingi posiadają również miejsca przeznaczone do postoju rowerów.
OPIS FUNKCJONALNY
Piwnica:
Piwnica to częścią w której możemy dowiedzieć się czegoś więcej o historii tego miejsca. Część wystawowa połączona jest z miejscem spotkań i relaksu. Wielofunkcyjna powierzchnia jest idealnym miejscem również na ekspozycje tymczasowe, jakie będą prezentowane, przez użytkowników obiektu, oraz artystów z zewnątrz.
Parter:
Parter jest powierzchnią wspólną reprezentacyjną, połączoną z zapleczem administracyjnym obiektu. To w tym miejscu zainteresowani pierwszy raz stykają się z wewnętrznymi funkcjami obiektu, gdzie mogą zaczerpnąć informacji od tych ogólnych, po te wyczerpujące organizowane jako konferencje w odpowiednich salach, które mogą być też wynajmowane.
Piętro I
Poziom ten zajmuję przedszkole. Powierzchnia została zaprojektowana, głównie pod osoby wynajmujące powierzchnie biurowe znajdujące się na wyższych kondygnacjach. Jednak każdy rodzic, zainteresowany rozwojem swojego dziecka zarówno fizycznym jak i psychicznym może tutaj zapisać swoje dziecko. Obecnie jednostek przedszkolnych jest mało, powstają więc liczne ośrodki prywatne prowadzone często w domkach jednorodzinnych, gdzie dostarczenie szerokiego wachlarza możliwości rozwoju dopasowanego do indywidualnych potrzeb dziecka jest niemożliwe.
Piętro II
Jest to centrum szkoleniowe, któremu towarzyszą sale warsztatowe, przygotowane do rozwijania umiejętności, rozszerzania zainteresowań i rozumienia sztuki, w szerszym jej znaczeniu. Prace te pozwalają ludziom rozwijać nie tylko umiejętności, ale również zrozumieć jaki ogrom możliwości odbioru daje im sztuka. To co przedstawia artysta może być odebrane przez innych jako coś zupełnie innego, a dzięki umiejętnościom jakie mogą zdobyć w tym miejscu, mają możliwość wyciągnięcia własnych wniosków, co może skłonić ich do stworzenia manifestu, nawiązując dialog poprzez sztukę.
Piętro III i IV
Powierzchnie biurowe. Przeznaczone niejako dla artystycznej tkanki miasta. Osób, które w sposób kreatywny będą próbowały stworzyć własną formę wyrazu, lub zmienić już istniejącą na lepszą. Będą to kondygnację, gdzie dzięki zderzeniu się różnych koncepcji profesjonalistów, będą powstawały nowe i ciekawe projekty.
Piętro V wraz z zielonym tarasem na dachu
Na ostatniej kondygnacji została zaprojektowana biblioteka. Miejsce gdzie dzięki literaturze możemy rozbudowywać swoje zainteresowania, bądź je poszerzać.
Dodatkowo z terenu biblioteki można dostać się na zielony taras, który w lato pełni również funkcję czytelni.
Dane adresowe:
Fundacja UwB
ul. M. Skłodowskiej-Curie 14
15-097 Białystok
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.