Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku

Przygody Innego - zapraszamy do nadsyłania relacji z przebiegu programu!

Wszystkie osoby, które zrealizowały Program Kształtowania Wrażliwości na Odmienność „Przygody Innego” (w całości bądź części), zapraszamy do dzielenia się swoimi doświadczeniami. Czekamy na sprawozdania, zdjęcia, filmy oraz inne formy prezentacji przebiegu zajęć realizowanych przy wykorzystaniu bajek międzykulturowych. Nadesłane prace zamieścimy na naszej stronie. Kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Zapraszamy do zapoznania się z projektem studentów animacji społeczno-kulturowej Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie.

 

DOBRE PRAKTYKI  W ANIMACJI I EDUKACJI MIEDZYKULTUROWEJ
„Tak różni, a jednak podobni” – nauka poprzez zabawę

Studenci trzeciego roku studiów stacjonarnych – animacji społeczno-kulturowej Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie: Maciej Czerniejewski, Przemysław Pałubiński, Karina Piechulska, Katarzyna Przepałkowska, pod opieką dr Urszuli Markowskiej-Manista, przygotowali, a następnie zrealizowali swój pierwszy animacyjno-edukacyjny projekt w środowisku przedszkola.

Projekt „Tak różni, a jednak podobni” był naszym debiutem w prowadzeniu warsztatów z edukacji międzykulturowej, ale to jak przebiegł cykl spotkań przerosło nasze oczekiwania!!!

W dniach 10  i 11 stycznia 2012 roku przeprowadziliśmy w jednym z błońskich przedszkoli –Niepublicznym Przedszkolu Językowym „Akademia Małego Człowieka”, warsztaty z edukacji międzykulturowej dla najmłodszych. Grupą docelową działań edukacyjnych i animacyjnych były dzieci w wieku pięciu lat, a więc starszaki.

 

Celem zajęć było przede wszystkim przybliżenie dzieciom tematyki współczesnej międzykulturowości oraz zapoznanie z wartością kulturowej różnorodności w codziennym świecie. Ponadto w projekcie postawiliśmy sobie za priorytet kształtowanie wrażliwości, tolerancji, empatii i otwartości na Innego, zgodnie z przesłaniem: Każdy z nas jest inny.
Przygotowaliśmy różnorodne zajęcia, zaczynając od animacji wstępnej, omówienia specyfiki elementów wybranych kultur (chińskiej, wietnamskiej, nigeryjskiej, kongijskiej) poprzez  wykorzystanie bajek „Podróż do krainy smoka” z publikacji „Przygody Innego” pod redakcją Anny Młynarczuk-Sokołowskiej, Katarzyny Potoniec, Katarzyny Szostak-Król (Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku, Fundacja Edukacji i Twórczości) oraz „Apetyt na Wietnam” wraz z teczką – „Azja dla najmłodszych – materiały dla nauczycieli” (pozyskane z Fundacji Edukacji Międzykulturowej).

 

Kolejnym działaniem były pląsy do bogatej, różnorodnej muzyki twórców wywodzących się z państw kontynentu afrykańskiego (Demokratyczna Republika Konga, Nigeria) prowadzone wokół sztucznego ogniska, które było symbolem bliskości i integracji międzyludzkiej.  Dzieci świetnie odnajdywały się w ruchu aranżowanym, a zarazem spontanicznym, bo modelowanym przez nich samych. 

 

W dalszej części odbyła się prezentacja fragmentów bajek – piosenka „Hakuna Matata” (z języka Swahili – „Nic się nie martw”) z bajki „Król lew”, fragment ćwiczeń z  bajki „Mulan”, pokaz chińskiej sztuki walki na podstawie filmu „Kung Fu Panda”, a także obraz dżungli i przyjaźni Mowgliego z niedźwiedziem w „Księdze dżungli”.  Przy pomocy dyskusji staraliśmy się przełamywać stereotypy, nawiązywać do wartości przekazu międzykulturowego, bazując na specyfice zmieniającej się rzeczywistości w Europie, Afryce i Azji.

 

Drugi dzień dostarczył kolejnych wrażeń. Pięciolatki w jeszcze lepszych nastrojach niż dnia poprzedniego tworzyły „afrykańskie” grzechotki przy wykorzystaniu materiałów wtórnych (puszki, plastikowe korki) i innych produktów papierniczych. ćwiczenie ukazujące kreatywność dzieci i poszerzające ich wyobraźnie dotyczyło jedynie aspektu zabawek wykonywanych przez dzieci, które ich nie posiadają. Przy realizacji tego typu działań animacyjnych należy zwracać uwagę na przekazywanie najmłodszym rzeczywistego obrazu świata dzieci na różnych kontynentach. Jest to bardzo ważny element niwelujący stereotypy. Warto wytłumaczyć najmłodszym, że w wielu państwach świata część dzieci nie ma możliwości bawienia się zabawkami (misie, lalki, klocki, itp.) i wyrabia je sama, a część ma dostęp do szerokiej oferty zabawek, którymi obdarowują je rodzice, opiekunowie, najbliżsi.  

 

Działaniem końcowym, wieńczącym i podsumowującym nasze dwudniowe zmagania, był pokaz mody. Dotyczył on przykładowych, tradycyjnych strojów afrykańskich i azjatyckich, w których zwróciliśmy uwagę na tkaninę, kolorystykę, krój sukienki oraz koszuli i spodni męskich. Dzieci wchodziły w rolę Innego i prezentowały kreacje przed całą kadrą pracowniczą przedszkola. 

 

Przesłaniem, jakim zakończyliśmy spotkania warsztatowe, było podkreślenie i obrona tezy, iż wszyscy ludzie tworzący świat są tak samo ważni i wartościowi. Pomimo różnic kulturowych zamieszkujemy obok siebie, dlatego powinniśmy siebie nawzajem szanować i pamiętać, że np. dla nas osoba pochodzenia nigeryjskiego jest owym Innym kulturowo i narodowościowo, ale to działa również odwrotnie i dla Nigeryjczyka czy Nigeryjki to my jesteśmy tym Innym – mieszkańcem odległego kraju, innej kultury i narodowości.
Dzieci bardzo zaangażowały się w projekt. Wiele rzeczy ich ciekawiło, słuchały, pytały, opowiadały, bawiły się, obdarzyły nas ogromnym zaufaniem i sympatią. Podsumowaniem niech będzie nasze wymyślone – nierealistyczne, autorskie drzewo ewaluacyjne, na którym dzieci zaznaczały swój poziom zadowolenia z warsztatów.

 

Więcej informacji i zdjęć na naszej stronie na portalu społecznościowym Facebook:
http://www.facebook.com/pages/Tak-r%C3%B3%C5%BCni-a-jednak-podobni/272984296090837

Chcemy kontynuować działania i realizować nasz projekt również w innych placówkach. Serdecznie zapraszamy do kontaktu i współpracy!
Kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel.: 697666327

Dziękujemy Fundacji Uniwersytetu w Białymstoku, Fundacji Edukacji i Twórczości oraz Fundacji Edukacji Międzykulturowej za otrzymane materiały edukacyjne, dzięki którym udało nam się zaciekawić najmłodszych światem wielu kultur.


Organizatorzy: Studenci animacji społeczno-kulturowej Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie: Maciej Czerniejewski, Przemysław Pałubiński, Karina Piechulska, Katarzyna Przepałkowska.
 

Dane adresowe:

Fundacja UwB
ul. M. Skłodowskiej-Curie 14
15-097 Białystok
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.