Przygody Innego - możlwość zamówienia

Przygody Innego. Bajki w edukacji międzykulturowej, red. Anna Młynarczuk-Sokołowska, Katarzyna Potoniec, Katarzyna Szostak-Król, Wyd. Fundacja Edukacji i Twórczości, Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2011.
 
Książka jest efektem realizacji pilotażu Programu Kształtowania Wrażliwości na Odmienność „Przygody Innego” w przedszkolach i szkołach podstawowych na terenie woj. podlaskiego, który stanowi próbę odpowiedzi na potrzeby związane z podejmowaniem działań z zakresu edukacji międzykulturowej wśród najmłodszych już dzieci.

Publikacja składa się z trzech części. Pierwsza jej część zawiera teksty dotyczące różnych kontekstów edukacji międzykulturowej. K. Szostak-Król w artykule Inny bliski i daleki – rozważania o potrzebie edukacji międzykulturowej we wczesnej edukacji dziecka uzasadnia potrzebę wprowadzania edukacji międzykulturowej w nauczaniu dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Artykuł K. Potoniec Bajki w edukacji międzykulturowej, przedstawia charakterystykę oraz sposób konstruowania bajek międzykulturowych. A. Młynarczuk-Sokołowska w artykule Inny w bajkach i wśród nas, czyli o uczestnictwie w międzykulturowej edukacji nieformalnej analizuje przebieg programu, nawiązując do założeń nieformalnej edukacji międzykulturowej.

Druga część publikacji zawiera opis i założenia Programu Kształtowania Wrażliwość na Odmienność „Przygody Innego” opracowanego przez A. Młynarczuk-Sokołowską oraz bajki międzykulturowe wraz ze scenariuszami zajęć. Do każdej bajki załączone są dwa scenariusze zajęć – pierwszy odnosi się bezpośrednio do bajki, drugi – do zajęć wzmacniających, których zadaniem jest powtórzenie, utrwalenie i poszerzenie zakresu prezentowanej w bajce tematyki. Dotyczą one różnych zakresów odmienności człowieka – od tych najbardziej widocznych i bliskich dziecku, związanych z wyglądem fizycznym, do dalszych – wynikających np. z wyznawanej religii. W książce znajdują się również scenariusze zajęć wprowadzających w tematykę różnorodności oraz zajęć podsumowujących cały cykl spotkań. Rozdział kończy propozycja wycieczki śladami wielu kultur znajdujących się na Podlasiu, połączona z grami edukacyjnymi wywodzącymi się z różnych tradycji, autorstwa M. Sokołowskiego. Publikację zamykają refleksje osób, które były bezpośrednio zaangażowane w prowadzenie zajęć w ramach programu. Prezentowane w publikacji pomysły nie stanowią zamkniętej całości – mogą być punktem wyjścia do kreatywnych działań pedagogów oraz realizacji ich twórczych pomysłów w pracy z dziećmi.

Osoby zainteresowane realizacją zajęć w oparciu o bajki i scenariusze zawarte w książce mogą otrzymać ją nieodpłatnie.

Książka dostępna jest w bibliotekach:
- Fundacji Edukacji i Twórczości, ul. Ks. Abramowicza 1 (budynek przy kościele Św. Rocha, wejście od strony ulicy).
Tel. 085 742 40 90, http://www.mentoring.pl/
- Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku,
ul. Świerkowa 20. Tel. 085 7457342, http://pip.uwb.edu.pl/biblioteka/

Publikację można otrzymać pocztą (dotyczy osób spoza Białegostoku).
Koszt przesyłki pokrywa zamawiający. Zamówienia należy składać na adres
e-mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
 

Dane adresowe:

Fundacja UwB
ul. M. Skłodowskiej-Curie 14
15-097 Białystok
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.